Surplus presenteert project aan staatssecretaris van Rijn

Op vrijdagmiddag 3 juli hebben bestuurders A. van Mansum en A. Maranus, en projectleider L. van Hoorn van Surplus een plan van aanpak gepresenteerd aan onder andere staatssecretaris van Rijn. Het plan heeft de titel ‘de plus van Surplus.’ Surplus is er trots op dat juist het plan van Surplus door de staatssecretaris is uitgekozen om aan hem gepresenteerd te worden.

‘Waardigheid en trots’
In februari van dit jaar heeft staatssecretaris Van Rijn het plan ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ geïntroduceerd. Onderdeel van dit plan is dat de verpleeghuizen met de ambitie om best practice te worden, daarvoor de ruimte moeten krijgen. De staatssecretaris heeft de zorgaan-bieders uitgedaagd om daarvoor voorstellen in te sturen. ‘De kwaliteit van leven zit in kleine dingen’, zei staatssecretaris van Rijn hier vandaag over. Surplus heeft evenals 175 collega-instellingen een voorstel ingestuurd. Al deze plannen zijn vandaag gepresenteerd aan het ministerie van VWS.

Presentatie Surplus
Surplus maakte bij de presentatie van haar plan gebruik van concrete ervaringen uit de dagelijkse zorgpraktijk en heeft deze gepresenteerd aan een divers gezelschap. Naast staatssecretaris van Rijn en medewerkers van VWS, zaten ook een lid van een cliëntenraad, een vertegenwoordiger namens zorgverzekeraars en zorgprofessionals aan tafel. De plus van Surplus werd door hen met enthousi-asme ontvangen. Mevrouw Willy Reijnders, lid van de cliëntenraad van een zorginstelling in Dordrecht zei na afloop van de presentatie: ‘Mooi hoe jullie streven naar excellente zorg, de voorbeelden uit de praktijk zijn prachtig’.

Inhoud plan ‘de plus van Surplus’
Kwaliteit door de ogen van de bewoner, de deur wagenwijd open voor mantelzorgers, trotse zorgver-leners. Deze ambitie wil Surplus graag verder inhoud gaan geven. Door er aan bij te dragen dat onze cliënten zich thuis voelen en liefdevolle zorg ervaren. Surplus wil geen gemiddelde kwaliteit bieden, maar beter dan gemiddeld. Niet alleen de basis op orde, maar een plus voor bewoners, mantelzorgers en medewerkers.

Dit doen we onder andere door de cliënt meer regie te geven over het zorgleefplan en de activiteiten waar hij of zij aan deelneemt. Door in gesprek te gaan met bewoners en hun familie, worden wensen in kaart gebracht, en krijgt de familie een prominentere rol. Er ontstaat een betere dialoog, waardoor ook medewerkers duidelijker in beeld krijgen wat klanten willen en meer voldoening uit hun werk halen. Zo wordt basiszorg excellente zorg.

 

Indien u naar aanleiding van dit bericht vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met Anthonie Maranus, lid raad van bestuur Surplus, via T 0168 – 33 18 66

Publicatiedatum: 3 jul 2015

Gepubliceerd bij: Surplus Welzijn, Surplus Zorg, Surplus Comfort, Surplus Wonen, Surplus Groep